Nutri-Score, wel of niet gebruiken in uw bedrijf?

Vanaf 1 januari 2024 is Nutri-Score een officieel voedselkeuzelogo. Aan de hand van positieve componenten (eiwit, vezels, fruit, groenten en peulvruchten) en negatieve componenten (energie, suikers, verzadigd vet en zout) krijgt een product een score: van een donkergroene A, gele C tot donkeroranje E. Die Nutri-Score geeft per productcategorie aan hoe voedzaam een product is. En dat zou een steuntje in de rug kunnen zijn voor consumenten om een keuze te maken voor een product met een betere samenstelling. 

Nutri-Score is een vrijwillig voedselkeuzelogo. U bent als ondernemer dus niet verplicht om Nutri-Score te gebruiken. Begrijpelijk dat u zich afvraagt of het nuttig is voor het bedrijf, of relevant voor uw producten. Hieronder vindt u voor- en nadelen van de Nutri-Score en alternatieve mogelijkheden om uw klanten te helpen een gezonde(re) keuze te maken. 

Verpakte levensmiddelen  

Nutri-Score is primair bedoeld voor (verpakte) levensmiddelen met een verplichte ingrediëntendeclaratie. Voor niet-voorverpakte producten (zoals werkvoorraad) is Nutri-Score dus eigenlijk niet van toepassing. Er kan wel een uitzondering gemaakt worden als u Nutri-Score toch wil gebruiken, maar dan moet u wel de ingrediëntendeclaratie aan het product toevoegen. En aangezien er ook andere eisen verbonden zijn aan het gebruik van Nutri-Score, kunt u er ook voor kiezen om uw klant op een andere manier te helpen bij het maken van een gezonde(re)keuze.  

Voor- en nadelen van Nutri-Score  

Transparant en herkenbaar  
Nutri-Score is een aanvulling op de Schijf van Vijf, de nationale voedingsrichtlijn. Niet alle producten vallen binnen de Schijf van Vijf. Juist voor die producten kan Nutri-Score consumenten helpen bij het maken van een keuze voor een product met een betere samenstelling. Als veel producenten en verkoopkanalen gebruikmaken van Nutri-Score, dan is dat wel zo transparant en herkenbaar voor consumenten. Daarnaast geeft de Nutri-Score ook een waardering aan de samenstelling van het product aan de producent. En dat kan leiden tot productinnovatie. Wellicht kan een kleine aanpassing in receptuur al zorgen voor een gunstigere score. Zo kan Nutri-Score indirect ook positief zijn voor de gezondheid van consumenten.  

Eenvoudig een onjuiste interpretatie 
Een voedselkeuzelogo dat voor alle productcategorieën perfect is, is een illusie. Zo ook Nutri-Score. Hoewel dit voedselkeuzelogo de beste is van het aantal overwogen voedselkeuzelogo’s, blijft het een versimpelde waardebepaling van een voedingsmiddel. Ook na de aanpassingen in het algoritme zitten er nog hiaten in. Daar komt bij dat de consument nu nog niet goed weet hoe de Nutri-Score werkt. Met de Nutri-Score kan je producten namelijk enkel vergelijken met producten uit dezelfde productcategorie, bijvoorbeeld ontbijtkoek met ontbijtkoek, of appelstroop met pindakaas (broodbeleg). Consumenten hebben nog de neiging om bijvoorbeeld scores van diepvriespizza’s te vergelijken met sauzen, en dat is niet juist. De publiekscampagne door de overheid (vanaf april 2024) geeft uitleg aan consumenten over hoe Nutri-Score gebruikt kan worden bij het boodschappen doen.  

Schapindeling in ambachtelijke winkel  

Nutri-Score is dus minder geschikt om te gebruiken door ambachtelijke ondernemers, aangezien zij met name te maken hebben met niet-voorverpakte producten. Toch kunt u ook als ambachtelijke bakkerij klanten helpen bij het kiezen voor een product met een betere samenstelling. 
 
Brood 
Op het etiket of op de schapkaart moet worden aangegeven of het brood wit, bruin of volkoren is. De aanduiding wit, bruin of volkoren heeft betrekking op het gebruik van bloem, meel of volkorenmeel in het meelbestanddeel en niet op de kleur van het brood. Dit geeft ook een gemakkelijke basis voor de schapindeling. Klanten zien zo gemakkelijker welk soort brood zij kopen, en kunnen een bewuste keuze maken voor het gezondere bruin- of volkorenbrood in plaats van witbrood.  
 
Banket  
Ook bij banket kunt u uw klanten helpen. Niet per se in de naamgeving of aanprijzing, maar wel door producten gezonder te maken. Bijvoorbeeld door de receptuur aan te passen (minder suiker, minder verzadigd vet). Of door de portiegrootte te verkleinen; verantwoord genieten.  

> Lees hier meer over de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV).   

Marketing  
Consumenten letten bij de aankoop van een product ook op de prijs. Door producten met een gezonde samenstelling, zoals volkorenbolletjes, gunstig te prijzen of in reclame onder de aandacht te brengen, helpt u ook uw klanten (onbewust) te kiezen voor een gezond product. Zo zijn er nog meer technieken/strategieën om klanten te beïnvloeden (nudging, gezonde producten in het zicht leggen, etc).  

 

Linda van Zonsbeek

Kennisspecialist Voeding en Gezondheid

l.van.zonsbeek@nbc.nl
0317 47 12 12
Linda van Zonsbeek

Kennisspecialist Voeding en Gezondheid

l.van.zonsbeek@nbc.nl
0317 47 12 12