Het imago van brood heeft een aantal jaar flink onder vuur gelegen. Dieetboeken, zelfverklaarde voedingsgoeroes en negatieve media aandacht deden mensen twijfelen over brood. Daarom heeft NBC - na de afschaffing van de meelheffing en het verdwijnen van het Voorlichtingsbureau Brood - www.brood.net nieuw leven in geblazen. In opdracht van de bakkerijbranche is van brood.net een succesvol online platform gemaakt. Door de inzet van sociale media, populaire bloggers en andere interessante online platformen zoals Google, Smulweb en Culy, is het aantal bezoekers de afgelopen jaren verviervoudigd naar een miljoen per jaar.
Ook is brood.net de afgelopen jaren ingezet als afzender richting de media. Bijvoorbeeld bij uitzendingen van de Keuringdienst van Waarde of om belangrijke nieuwe wetenschappelijke inzichten over de gezondheid van brood over de bühne te brengen.
Brood.net geeft tegengas
Dat een initiatief als brood.net hard nodig is, beaamt David de Bruijn, communicatiemanager bij NBC en projectleider van brood.net. “Er zijn veel spookverhalen over brood. Je zou er dik van worden, gluten zijn slecht voor je en er zit mensenhaar in brood… Mede door dit soort misverstanden heeft brood de afgelopen jaren enorme imagoschade opgelopen. Met brood.net kunnen we tegengas geven en daarnaast ook de positieve waarden van brood laten zien. Brood past namelijk uitstekend in een gezond voedingspatroon, heeft een geweldige smaak en is veelzijdig. Brood is onderdeel van onze Nederlandse eetcultuur en we moeten er alles aan doen om dat in stand te houden!”
Bakker gebruikt brood.net
Op de website staat veel informatie die kant en klaar geschreven is voor de consument. Bakkers mogen vanzelfsprekend alle informatie en content gratis gebruiken in hun eigen communicatie. Zo staan er bijvoorbeeld ruim 400 recepten op die laten zien wat je allemaal met brood kunt doen.
De tweejarige campagne Brood goed verhaal is gestart in 2022 met de Week van het Brood en was in de tweede helft 2022 volop te zien via televisie, social media, online video en print. De campagne sluit aan op de behoefte van mensen naar informatie over voeding en gezondheid. In de impact report 2022 een overzicht van de impact van de broodcampagne in 2022. Download de volledige Impact report 2022 in pdf
Om de liefde voor brood weer aan te wakkeren, is de Week van het Brood van 16 t/m 22 januari 2023 in Nederland en van 5 t/m 12 maart in België georganiseerd. Volkorenbrood stond in de spotlights onder het motto: ‘Volkoren, vol vezels, vol smaak.’ Download hier de impact report van de week van het brood 2023