Met de Week van het Brood willen we mensen weer bewust te maken van al het mooie en goede van brood. Het imago van brood is onvoldoende meegegaan met zijn tijd, terwijl het juist heel goed past in een moderne, duurzame en gezonde leefstijl! Daarom laten we samen met bakkers en bakkerijen in Nederland al het goede van brood zien én proeven tijdens de Week van het Brood.
Week van het Brood 2025
Van 20 t/m 26 januari 2025 organiseert het Nederlands Bakkerij Centrum weer de Week van het Brood. Stond voorgaande jaren volkorenbrood in de spotlight, nu gaat de aandacht juist naar de veelzijdigheid van brood. Met de nieuwe vorm, het NK Broodbeleggen, zijn vooral jongeren de doelgroep.
NK Broodbeleggen
Het NK, dat zich vooral richt op thuiswonende kinderen en hun ouders, vindt primair plaats op social media. De oproep die we gaan delen is simpel: ‘Deel tussen 20 januari en 2 februari jouw unieke belegde broodje met #NKbroodbeleggen op Tiktok of Instagram en maak kans op een review door de Broodjestester!’ Deze twee populaire influencers met 96 duizend volgers op Instagram en 193 duizend op TikTok gaan zorgen voor veel online aandacht. Zij reviewen op hun account allerlei belegde broodjes. En vragen nu voor het NK Broodbeleggen hun volgers om hun favoriete broodje in te sturen, voor in de pauze, na een training, of een crazy smaakcombinatie. ‘De Broodjestester’ besteedt rond de Week van het Brood aandacht aan de ingezonden broodjes. En kiest – in overleg met representatie uit de bakkerij - een winnende inzending. Dat broodje maken ze na in een video waarin ze het broodje op hun typische manier proeven en beoordelen. Wie weet gaat dit broodje wel viral!
Doe mee!
Ook als bakkerij kun je aanhaken bij het NK Broodbeleggen. Daarvoor zijn veel mogelijkheden. Denk aan posters in de winkel met ‘Koop hier je winnende brood’, winkelacties, productstickers of digitale content. Uiteraard is er vanuit NBC ook een toolkit beschikbaar om promotiemateriaal mee te maken. Zo halen we het NK Broodbeleggen ook naar de winkelvloer en eigen social media kanalen, en worden jongeren en hun ouders op meerdere plekken en momenten herinnerd aan deze actie. En natuurlijk kun je het winnende broodje aanbieden in je winkel, of zelf een suggestie voor een inzending aanbieden.
Gemaksgeneratie
“We zien al geruime tijd dat jongeren en jongvolwassenen minder interesse hebben voor brood”, vertelt Susanne Danes projectmanager Marketing bij NBC. “Ze kiezen liever voor kant-en-klaar, makkelijk en willen variatie met yoghurts, ontbijtgranen en salades. Ze eten meer buiten de deur en onderweg. Deze doelgroep voor je terugwinnen is niet gemakkelijk, maar ook niet onmogelijk. Met dit NK Broodbeleggen laten we zien dat brood ook voor de gemaksgeneratie veel te bieden heeft!”
Toolkit
We ontwikkelden een digitale toolkit waarmee het voor bakkerijmedewerkers mogelijk was om zelf advertenties of online banners te maken. In de toolkit staat o.a. het logo van de Week van het Brood, beeldmateriaal en social media posts die je kunt downloaden en gebruiken.
Download hier de toolkit en promoot het NK Broodbeleggen!
Voorgaande jaren
Deze campagneweken vonden eerder plaats in week 5 van 2022 en 2023 en in week 4 van 2024. We kiezen er toen voor om volkoren steeds in de spotlight te zetten. Dit past bij het jaargetijde: in het begin van het jaar zijn veel mensen bewuster bezig met gezond eten. We richtten de campagne in op een 360 graden media-inzet. Er waren promopakketten voor op de winkelvloer, online middelen zoals video’s en social media berichten, een win-actie en veel publiciteit met online advertentie-campagnes.
Brood, goed verhaal
De Week van het Brood werd in 2022 en 2023 ondersteund door de lopende campagne Brood, goed verhaal.
- Artikelen en inspirerende recepten op Brood.net over volkoren;
- Social media posts met informatie en inspiratie;
- Publiciteit en pr, o.a via een postercampagne in bushokjes en op openbare plaatsen.
- Feestelijke opening van de Week van het Brood met een leuke brood-give-away;
- In &C, het magazine van Chantal Janzen, een aantal pagina's over brood, trends, en lekkere broodrecepten.
Vanuit gehele bakkerijsector
De Week van het Brood wordt mogelijk gemaakt door de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB), Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB), de Nederlandse Bakkerij Fabrikanten (NEBAFA) en diverse bakkerijfederaties uit België. De coördinatie van de Week van het Brood ligt bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC).