Duurzaamheid is een belangrijk thema en steeds meer consumenten zijn bewust bezig met de producten die ze kiezen. Het is ook goed om als bakkerijondernemer bezig te zijn met verduurzamen van uw bedrijf en producten. En logisch dat u aan uw klanten wilt vertellen wat u doet op het gebied van duurzaamheid, zoals gebruik van een gerecyclede verpakking, duurzame ingrediënten of werken aan een lagere milieu-impact van uw product. Dat mag met behulp van duurzaamheidsclaims, rekening houdend met een aantal regels.
Duurzaamheidsclaims
Duurzaamheidsclaims omvatten milieuclaims, sociale claims en levensduurclaims over een product, dienst of bedrijf(sproces). Het gebruik van duurzaamheidsclaims is vrijwillig. Als u ze wilt gebruiken, moeten de duurzaamheidsclaims duidelijk en transparant zijn. Het is niet de bedoeling dat u uw klanten misleidt door uw bedrijf en producten duurzamer te laten lijken dan ze zijn. Dat is zelfs strafbaar, de Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt hier toezicht op. ACM heeft ook een leidraad opgesteld met vuistregels en praktische voorbeelden. In dit artikel vindt u meer informatie en tips.
5 vuistregels
De ACM leidraad bevat 5 vuistregels (en verdere uitleg) die bedrijven helpen om juiste duurzaamheidsclaims te formuleren:
- Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims;
- Onderbouw uw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel;
- Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten;
- Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar;
- Zorgt dat visuele claims (symbolen, kleuren of afbeeldingen) en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.