
Even snel een vers roombroodje, croissantje of krentenbol op het vuistje? Uit consumentenonderzoek van YouGov (GfK) blijkt dat de directe consumptie bij de bakker de afgelopen jaren toeneemt. Ook in 2024 werd er bij de bakkerij vaker spontaan iets extra’s meegenomen om direct te consumeren. Bakkers weten dus steeds beter hun klanten te verleiden iets extra’s te kopen. Dit sluit goed aan op de trend die geleid wordt door de ‘gemaksgeneratie’ oftewel een groot deel van de huidige (jong)volwassenen. Een mooie trend om op door te pakken!
Behoefte aan gemak
De gemaksgeneratie consumeert graag gevarieerd, kant-en-klaar en onderweg. De leeftijdsgroep tussen 15 en 29 jaar eet volgens de nieuwste cijfers uit het YouGov consumentenonderzoek relatief meer buitenshuis (out-of-home) en koopt dus onder andere bij de bakker hun brood voor directe consumptie. Supermarkten speelden hier al een tijdje slim op in, maar consumenten hebben het financieel weer iets beter sinds afgelopen jaar. Daardoor zien we dat de directe consumptie bij de supermarkt toch weer afneemt. Er is weer iets meer ruimte voor luxe, waardoor er juist wel meer spontaan gekocht en direct geconsumeerd wordt bij de bakker.
Belegde broodjes
Belegde broodjes zijn en blijven een mooie kans voor het ambacht. Het past binnen trends als ‘gezond’, ‘lokaal’, maar vooral ‘snel en gemakkelijk’. Je verkoopt al verse broodjes; wat als je die belegt met voedzame en smaakvolle ingrediënten? Niet alleen hartige broodjes en banket, maar ook gezondere opties bieden een mooie kans. Vooral omdat we zien dat mensen vaker buiten de deur en onderweg willen ontbijten en lunchen, en bewuster willen consumeren. Een frikandelbroodje is makkelijk en snel, maar als er een gezondere optie naast ligt die net zo gemakkelijk is, kan dat een mooie terugkerende optie zijn voor een eetmoment onderweg. Het vergt even een investering, maar voor een belegd broodje kun je als bakker een veelvuldig hoger bedrag vragen dan voor losse kleine broodjes of snacks: win-win dus.
Lokaal en servicegericht
De persoonlijke aandacht is een voordeel ten opzichte van een supermarkt die we niet moeten vergeten. Je staat als bakkerijwinkel veel directer in contact met de klanten en de lokale omgeving en kan zo inspelen op behoeftes en actuele vraag. Probeer met nieuwe producten de aandacht te pakken van mensen die onderweg zijn. Speel in op trending social media hypes zoals flatbread, gegrillde broodjes of de crompouce. Bied het winnende broodje van het NK Broodbeleggen aan; of misschien wordt jouw originele lokale sandwich wel een hype!