Op maandag 30 oktober vond alweer de derde editie van de NBC Oliebollen Experience plaats. Op de door Koopmans Meel en het NBC georganiseerde dag kregen 100 bakkers uit het hele land nieuwe inzichten geserveerd in hoe de perfecte oliebol anno nu te bakken.
Collectief smaakgeheugen
“Gebruik ingrediënten en technieken die passen bij het collectieve smaakgeheugen”. Dat is hét inzicht van Bob Cramwinckel van het Centrum voor Smaakonderzoek dat al jaren de AD Oliebollentest uitvoert. Cramwinckel trapte de Experience af met dit waardevolle inzicht. Het collectief smaakgeheugen is dat wat de consument verwácht omdat deze smaak nou eenmaal bij een goede oliebol hoort. Elke afwijking hiervan door bijvoorbeeld het gebruik van smaak ondersteunende ingrediënten vergroot zelfs het gevaar op een teleurgestelde klant.
Waardevolle en praktische tips
Welke ingrediënten en werkwijze zorgen voor die herkenbare en kwalitatieve oliebol lieten de specialisten van Koopmans Meel en NBC zien in twee workshops. Zo kregen de deelnemers tips om hun oliebollen te keuren zodat ze verbeterpunten kunnen benoemen. Bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat de oliebol niet te vet is, dat de vulling goed verdeeld is en waar ze op moeten letten bij de deegbereiding en het bakken.
Nieuw dit jaar was de ‘pop-up’ marktplaats waar de bakker nog meer inzichten kreeg, direct van leveranciers als Royal Steensma, Stolp, Vtech en Smilde Natura.
Het overgrote deel van de deelnemers geeft aan ook volgend jaar deel te willen nemen aan de Oliebollen Experience.
Naast de Oliebollen Experience organiseert het NBC ook regelmatig experiences over desem, oude granen of volkoren. Allemaal bedoeld om u als bakker te inspireren én praktische handvatten te geven om er in uw bakkerij mee aan de slag te gaan! Houd onze agenda in de gaten!