Wageningen, 8 september 2015 – De informatiecampagne over brood die de Nederlandse Bakkerijbranche dit voorjaar via brood.net startte, krijgt een vervolg. Hierin staat de vraag centraal of brood een dikmaker is. Net zoals in het voorjaar komen via de website www.broodwatzitdaarin.nl in een minidocumentaire en antwoordvideo’s verschillende voedingsexperts aan het woord om broodfabels van broodfeiten te scheiden. De informatiecampagne onder de noemer ‘Brood. Wat zit daarin?’ richt zich vooral op de groep van voornamelijk hoogopgeleide vrouwen tussen de 20 en 45, waarvan 22,5% twijfelt over het eten van brood.
Zowel gezondheidsredenen als het voorkomen van overgewicht spelen een rol bij die twijfels. Negatieve, onjuiste en tegenstrijdige informatie over brood hebben er ook aan bijgedragen. In panelonderzoek gaven de broodtwijfelaars aan behoefte te hebben aan eerlijke, transparante en onafhankelijke informatie over brood. De minidocumentaires, antwoordvideo’s, blogs en andere middelen van ‘Brood. Wat zit daarin?’ spelen in op die behoefte.
Online minidocumentaire
In de tweede minidocumentaire binnen de informatiecampagne gaat foodblogger en presentatrice Miljuschka Witzenhausen op zoek naar het antwoord op de vraag of brood een dikmaker is. In het filmpje klopt ze met die vraag aan bij verschillende experts, zoals sportdiëtiste Janneke Pieterson, Maag Lever Darm-arts Gerd Bouma en professor Voeding en Gezondheid Frans Kok. De online documentaire is onder meer te zien op de campagnesite www.broodwatzitdaarin.nl en het onderwerp krijgt aandacht in veelgelezen foodblogs en social media als Twitter, Facebook en Instagram.
Experts in antwoordvideo’s
In een nieuwe serie antwoordvideo’s geven de experts direct hun antwoord op veelgestelde vragen als ‘Kun je last hebben van gluten?’, ‘Hoeveel boterhammen mag je per dag eten?’ en ‘Bestaat er brood met weinig koolhydraten?’. Ook deze video’s zijn online te vinden via www.broodwatzitdaarin.nl. Het broodoffensief loopt zeker tot het einde van 2015 door en zal later nog meer onderwerpen behandelen die onder veel consumenten leven, zoals de verschillende ingrediënten van brood.