Jarenlang had de versspecialist het zwaar. Vastgeklemd tussen supermarkten enerzijds en horeca en luxere eetwinkels anderzijds. Ook van de fors stijgende online verkopen profiteerde het ambacht minimaal. COVID-19 lijkt hierin echter verandering te hebben gebracht.
De coronacrisis heeft de markt voor voedingsmiddelen volledig op zijn kop gezet. Traditioneel sterke afzetkanalen zagen hun omzet dalen of stabiliseren, terwijl andere kanalen, zoals als korteketeninitiatieven, boodschappendiensten en maaltijdbezorgers, hun omzet bijna zagen verdubbelen. En ook versspecialisten profiteerden van de nieuwe situatie.
Omzetgroei versspeciaalzaken
Onderzoeksbureau GfK meldde in juli dat versspeciaalzaken in de eerste helft van het jaar tot maar liefst 40 procent omzetgroei hebben gerealiseerd. De omzet bij bakkers groeide met 16 procent. Vooral nieuwe klanten, jongeren in het bijzonder, weten de versspecialist vaker te vinden.
Het Nederlands Bakkerij Centrum bevestigt deze positieve trend. Die ziet eveneens een behoorlijk stijging bij de ambachtelijke bakkers. Met daarbij de kanttekening dat de groei niet voor alle productgroepen en ondernemingen geldt. Zo staan banket en gebak bijvoorbeeld behoorlijk onder druk en zijn factoren, zoals de locatie van de winkel en al dan niet leveren aan het derde kanaal, bepalend voor het wel of niet hebben van succes.
Hoe gaat het verder?
De Nederlandse economie zal in 2020 naar verwachting met bijna 7 procent krimpen, zo voorspelt de Europese Commissie. Het consumentenvertrouwen daalde volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek maar liefst van –2 in maart naar –22 in april.
Het consumptiepatroon van de consument is door COVID-19 veranderd en de verwachting is dat dit deels blijvend zal zijn. Zo is er onder consumenten een versneld groeiend bewustzijn van de relatie tussen voeding en gezondheid en van die tussen voeding en duurzaamheid. FoodBase publiceerde vorig jaar diverse artikelen over de hernieuwde aandacht van consumenten voor versspecialisten. Deze trend lijkt versneld te zijn door de coronacrisis.
Frank Janssen, projectmanager marketing & voorlichting