Tijdens de elfde editie van Het Nationaal Schoolontbijt maakte de organisatie bekend dat 15% van de kinderen niet of niet altijd ontbijt. Dit benadrukt het belang van de ‘ontbijtboodschap’ die maar weinig mensen is ontgaan de afgelopen weken. Het Nationaal Schoolontbijt staat dit jaar sterker in zijn schoenen dan ooit tevoren. Zelfs na stevige kritiek van Foodwatch in de landelijke media.
In samenwerking met bakkers door heel Nederland kregen maar liefst 400.000 kinderen op 2.000 basisscholen tijdens de week van Het Nationaal Schoolontbijt een heerlijk ontbijtje. De week werd geopend op maandag 4 november in het atrium van Beeld en Geluid op het Mediapark in Hilversum met een ontbijtconcert voor 170 kinderen. Tijdens de opening werden de resultaten van het ontbijtonderzoek onder ruim 3.000 basisschoolleerlingen gepresenteerd.
Het goede voorbeeld geven
Nieuw dit jaar was het burgemeestersontbijt. Met 203 deelnemende burgemeesters was dit onderdeel een groot succes. Zo was Burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum aanwezig bij de opening en gaven de burgemeesters van alle grote steden in Nederland het goede voorbeeld aan basisschoolleerlingen. Dit zorgde voor extra veel aandacht in de regionale media.
Samenwerking goede doelen
Net als voorgaande jaren werkt Het Nationaal Schoolontbijt dit jaar samen met goede doelen. Het symbolische bedrag dat de scholen voor de ontbijtjes afdragen, maakt een donatie aan War Child mogelijk. Door de dag goed te beginnen met een gezamenlijk ontbijt geven kinderen in Nederland oorlogskinderen ver weg de kans een begin te maken met het verwerken van hun ingrijpende ervaringen. Een tweede goede doel dat een donatie ontvangt is Bake for Life, de stichting die bakkerijen bouwt in de derde wereld om kansarmen daar een beter bestaan te geven.
Pareren van kritiek
Naast alle feestelijkheden kwam er dit jaar ook stevige kritiek op het evenement. Volgens Foodwatch zou Het Nationaal Schoolontbijt een verkapte vorm van kidsmarketing zijn en voornamelijk uit ongezonde producten bestaan. Het Voorlichtingsbureau Brood heeft de kritiek in de landelijke en regionale media kunnen pareren.
Of de kritiek zoden aan de dijk heeft gezet voor Foodwatch is maar de vraag. Ouders lijken zich massaal achter de belangrijke ontbijtboodschap te scharen. Dit blijkt onder andere uit reacties op nieuwssites, blogs en sociale media. De afgelopen weken werden alleen al via sociale media duizenden berichten gedeeld die gezamenlijk een miljoenenpubliek bereikte.