Tot een paar jaar geleden was Bakkerij Olink in Maarssen gewoon een ‘bakker om de hoek’. Inmiddels is het bedrijf geprofessionaliseerd tot een luxe bakkerij met maar liefst twee sterren en zijn er nog meer successen behaald. Een kwestie van hard maar vooral slím werken. Verschillende diensten van het Nederlands Bakkerij Centrum hielpen daarbij.
Vroeger was het simpel: men bakte broden en verkocht die in de winkel. Maar klanten komen tegenwoordig niet meer vanzelf en zijn ook kritischer. “Een jaar of vijf geleden wisten we: de markt verandert. Als we een gezond bedrijf willen blijven, moeten we het anders gaan aanpakken. Maar welke richting moeten we op?” vertelt Inge Olink. Samen met haar man Willy concludeerde ze: we hebben hulp nodig, van een onafhankelijke partij met een frisse blik. “Als je alle dagen in de week met je zaak bezig bent, zie je zelf niet waar kansen liggen. Dan heb je last van bedrijfsblindheid.”
Plan van aanpak
Hulp riep het echtpaar in van het Nederlands Bakkerij Centrum. Samen met accountmanager André Wijnhorst gingen ze om de tafel. Wijnhorst: “Uit ons gesprek kwam naar voren wat er goed ging en wat verbeterd kon worden.” Het is belangrijker dan ooit om je als bakker te onderscheiden, weet hij. “Onder meer door een prettige houding van dames in de winkel, de sfeer, volle schappen. Je moet de klant op allerlei manieren overtuigen van je kwaliteit. Het is zaak dat er een goede koppeling is tussen de ‘hardware’ – de winkel, je producten – en de ‘software’: de mensen in de winkel. Zij worden steeds belangrijker. Daarmee kun je je écht onderscheiden. In plaats van verkoopsters gaan we steeds meer toe naar gastvrouwen met charisma, met een uitstraling waar mensen blij van worden.”
Diensten
Bij Bakkerij Olink begonnen ze op bescheiden schaal gebruik te maken van de diensten van het NBC. Eerst van de broodkeuringen, toen het Hygiënecerticaat. Vervolgens de training Actief Verkopen en een Klantprofiel- en gebiedsanalyse. Daarna kwam er bedrijfskundige ondersteuning en coaching voor Inge. “We gingen steeds verder, onze oogkleppen gingen af door wat we leerden. Niet langer keken we alleen rond in onze winkel, maar ook naar wat er daar buiten gebeurt: wat is er allemaal mogelijk?” vertelt Inge. “We wilden het hele plaatje compleet krijgen,” vult Willy aan. Dus niet alleen een winkel waar de klant zich prettig voelt en graag terugkomt, maar ook een efficiënte bedrijfsvoering.
Investering
Opleidingen volgen en gebruiken maken van diensten kost geld en energie, erkent Willy. “Maar het levert ook erg veel op. De bestedingen zijn omhoog gegaan en we hebben nu meer inzicht in ons bedrijf. Daardoor kunnen we beter sturen. Ik heb ontdekt dat je niet per se meer bereikt door hárd te werken, maar door slim te werken.” Het is eigenlijk simpel, stelt André Wijnhorst: “Door het verbeterde inzicht zie je precies aan welk metertje in de cockpit je moet draaien om een bepaald rendement te halen.”
Marketing en prikkelen
Via het NBC kwam Bakkerij Olink terecht bij VersPlatform Nederland, zij bieden versspecialisten ondersteuning op het gebied van marketing, communicatie en sales/promotie. Inge: “Zij denken actief met ons mee en hebben vernieuwende, originele ideeën voor campagnes, de winkelaankleding en de website bijvoorbeeld. Daarbij wordt goed gekeken naar wat wij nodig hebben en wat bij ons past.” Nu bedenken ze bij Olink voortdurend nieuwe acties. “We verrassen onze klanten constant. Zo hebben we elke week naast ons vaste assortiment een bijzonder Broodje van de week. Zoals een groentebroodje of zuurkoolbrood,” licht Willy toe.
Hogere bestedingen
Klanten vasthouden doe je vooral door de puntjes op de i te zetten, weet Willy inmiddels. Ze gaan voor producten van de beste kwaliteit en wonnen afgelopen december de oliebollentest van het AD. Maar ook staat Willy zelf vaker in de winkel. Inge merkt dat klanten het leuk vinden om een praatje te maken, ze stellen veel vragen en willen van alles weten. “We merken dat de gun-factor ook groot is. Als je aandacht hebt voor je klant en het klikt, koopt men ook sneller iets extra’s,” aldus Inge.
De kracht van NBC
De familie Olink is erg te spreken over de diensten en medewerkers van het NBC. “Welke dienst of product we afnemen en met wie we dan ook te maken hebben, altijd weet ik: ze zijn er helemaal voor ons. Ze luisteren goed, leggen de vinger op de zere plek en komen met goed advies,” zegt Inge. Willy vult aan: “We hoeven namelijk niet het wiel uit te vinden. Het NBC heeft alle kennis en ervaring al in huis. Ze zien immers ook bij andere bakkers wat wel en wat niet werkt.”
Inge vindt het ongelooflijk hoeveel je binnen een paar jaar kunt veranderen. “We werken hard en hebben ons enorm ontwikkeld. Inmiddels hebben we een superbedrijf. Het gaat de goede kant op.”