Commerciele kansen met E-nummervrije producten

In het produceren en aanbieden van E-nummervrije producten ligt een commerciële kans voor bakkerijbedrijven. Tegelijkertijd kan de promotie van dergelijke producten negatieve gevolgen hebben. Want is het brood dat u aanbiedt mét additief minder goed dan het brood zónder additief?
Additieven worden aangeduid met E-nummers en fungeren in bakkerijproducten onder andere als conserveermiddel, kleurstof, rijsmiddel of emulgator. Sommige consumenten maken zich zorgen over het gezondheidsaspect van additieven. Deze stoffen mogen echter pas na strenge keuring door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid, de EFSA, gebruikt worden. EFSA blijft toegestane stoffen vervolgens geregeld checken op nut en veiligheid.

Er zijn levensmiddelenproducenten die inspelen op de consumentenvraag naar producten zonder E-nummers. Dit leidt tot meer aandacht voor het zogenoemde ‘clean labelling’. Bij clean labelling staan op het etiket zoveel mogelijk voor de consument herkenbare ingrediënten. De producent kan zelf voor een clean label zorgen door de samenstelling van het product te wijzigen, bijvoorbeeld door additieven weg te laten of te vervangen door ingrediënten zonder E-nummer.

Door de ontwikkeling van producten zonder stoffen met een E-nummer biedt u consumenten een alternatief. Maar is het verstandig dit ook te promoten? Het risico bestaat dat het de consument sterkt in zijn gevoel dat E-nummers onveilig zijn en ongezonde(re) producten opleveren. Bovendien kan een dergelijke promotie argwaan wekken bij consumenten die zich eerder geen zorgen maakten over de productveiligheid door toevoeging van additieven.
Iedere bakkerondernemer dient hierin zijn of haar eigen afwegingen te maken. Twijfelt u over de manier van communiceren richting de klant, neem dan gerust eens contact op met onze medewerkers of discussieer erover met collega’s. Uiteindelijk gaat het erom dat u en uw medewerkers de klant op juiste en eerlijke wijze kunnen voorlichten.