Hoewel (tarwe)brood een relatief lage milieu-impact heeft en goed past binnen een duurzaam (veelal plantaardig) voedingspatroon, zijn er in de broodketen nog genoeg uitdagingen en kansen om te verduurzamen. Er zijn een aantal koplopers in de keten die meer bewustzijn en kennis over verduurzaming hebben dan de gemiddelde bakkerijondernemer. De algemene ondernemer ziet vooral kosten en externe beperkingen, waar koplopers juist (maatschappelijke) urgentie ervaren en kansen zien voor onderscheidend vermogen. Er zijn diverse mooie duurzaamheidsinitiatieven die met collectieve kracht groter gemaakt kunnen worden en/of kunnen versnellen.
Milieu-bewustzijn nodig voor toekomstbestendige sector
Voedselproductie en -consumptie heeft een enorme invloed op de gezondheid van mensen en onze leefomgeving. Brood (met name volkorengranen) heeft een belangrijke rol in het dieet van de toekomst, maar ook in deze productieketen is verduurzaming nodig om de impact op het milieu te verlagen. (Aankomende) wetgeving op het gebied van ketentransparantie, energie, verpakking en duurzaam inkopen dwingt uiteindelijk alle ondernemers tot het leggen van een duurzame basis. Hoewel niet alle wetgeving direct van toepassing zal zijn op de (kleinere) bakkerijen, krijgen de meeste ondernemers hier indirect toch mee te maken. Financieringspartners (banken, verzekeringen) en klanten die wel aan deze wetgeving moeten voldoen, zullen vragen hieruit doorzetten naar hun leveranciers. Tijd om alle bakkerijondernemers handvatten en inspiratie te bieden om gebruik te maken van deze innovatie-kansen!
Hieronder staan drie belangrijke ‘hotspots’ oftewel gebieden waar nog uitdagingen en kansen zijn om te verduurzamen die bleken uit ons literatuuronderzoek (2023). Het goede verhaal van brood en duurzaamheid blijft op termijn alleen geloofwaardig als ook de hotspots (teelt, bakken en verspilling) erkend en aangepakt worden. Sectorbreed is er nog te weinig kennis/bewustzijn over deze hotspots, bleek uit een stakeholderonderzoek van NBC. Dit bewustzijn is onmisbaar voor de bakkerijsector om de regie te pakken op weg naar een duurzamer imago. Op de hieronder toegelichte gebieden moeten we dus nog aan de bak en liggen kansen voor de bakkerij.
Samenwerken voor een plan(ee)taardig voedselpatroon met brood
Als alle ketenpartijen samenwerken aan het oppakken van de hieronder genoemde hotspots is er een mooie hoofdrol weggelegd voor brood in een plan(ee)taardig voedselpatroon.
Behoefte aan inspiratie of ideeën voor samenwerking? Op www.kopbovenhetgraanveld.nl vindt u diverse koplopers uit de sector met hun duurzaam initiatieven. Bent u bezig met verduurzamen en loopt u ergens tegenaan? Mail naar duurzaam@nbc.nl en we proberen u op weg te helpen.