Klanten juist informeren over allergenen en waar ze er (meer) informatie over kunnen vinden, vraagt om een pro-actieve houding. Dit artikel gaat in op hoe je dat aanvliegt, hoe je instinkers voorkomt en geeft tips over het verzamelen van allergeneninfo.
Allergenen zijn stoffen die een gematigde of ernstige reactie kunnen geven bij mensen met een voedselovergevoeligheid. Het is belangrijk en zelfs verplicht om je klant te informeren over allergenen in je producten, nog voordat zij het kopen of bestellen.
60 procent blijft in gebreke
Uit inspecties van de NVWA blijkt dat 60 procent van de bijna 13.000 geïnspecteerde bedrijven in retail, ambacht en horeca klanten niet goed informeert over welke allergenen er in het voedsel of gerecht zijn verwerkt.
Speerpunten
Klanten pro-actief informeren over hoe ze informatie kunnen krijgen en vervolgens ook zorgen dat de medewerkers vragen van klanten juist kunnen beantwoorden zijn speerpunten voor de bakker-ondernemer. De allergeneninformatie moet bekend zijn voor zowel voorverpakte als voor onverpakte producten.
"Het is belangrijk en verplicht de klant te informeren over allergenen in jouw producten"
‘Allergenen zoals glutenbevattende granen, sesamzaad en noten kunnen voorkomen in je bakkerij. Het is belangrijk en verplicht de klant te informeren over allergenen in jouw producten’, zegt Pauline Houtsma, Kennisspecialist Hygiëne en Wetgeving, NBC.
Zij vervolgt: ‘Verzamel allergeneninformatie niet alleen omdat de NVWA wellicht een keer langskomt voor controle. Doe het vooral om je medewerkers goed te informeren, zodat zij vragen van klanten zonder aarzeling goed kunnen beantwoorden. Dat creëert vertrouwen bij de consument. Dat is goed voor het imago van onze sector in het algemeen en voor jouw winkel in het bijzonder. Niets is fijner dan een tevreden en goed geïnformeerde klant, die graag bij je terugkomt en veilig kan proeven van wat jij met zorg en aandacht hebt gebakken.’
Tip 1
Is rechtstreeks informeren niet mogelijk? Geef duidelijk aan waar de klant de allergenen-informatie kan vinden en informeer uw medewerkers welke allergenen-informatie bij welk product hoort. Het is handig dit in een lijst bij te houden, waarin u aangeeft welke van de 14 verplicht te vermelden allergenen voorkomen in uw producten.
Hoe moet je de allergeneninformatie overbrengen?
Op voorverpakte producten moeten de aanwezige allergenen in een afwijkend lettertype worden vermeld in de ingrediëntenlijst op het etiket.
Informatie over allergenen in niet-voorverpakte producten mag u mondeling overbrengen, maar deze informatie moet ook schriftelijk of elektronisch beschikbaar zijn. Bovendien moet het voor de klant duidelijk zijn waar de allergenen-informatie te vinden is of op te vragen. Plaats bijvoorbeeld een bordje op de toonbank of een tekst op de menukaart, zodat klanten weten dat ze uw medewerkers om allergenen-informatie kunnen vragen. Het is belangrijk dat de informatie vrij toegankelijk is, begrijpelijk en duidelijk leesbaar.
Tip 2