Het volume van brood staan onder druk en populaire boeken als Broodbuik en de Voedselzandloper, waarin zelfs gewaarschuwd wordt voor het eten van brood, maken het er voor de branche niet makkelijker op. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) toont zich strijdlustig en bereidt een tegenoffensief voor.
Vorig jaar was geen best jaar voor de broodsector. Het volume daalt en er zijn vooralsnog nog geen tekenen van verbetering. Regelmatig wordt het NBC gebeld door bakkers die hun afzet zien dalen en zich afvragen of dit correspondeert met het landelijke beeld in de markt. Dat laatste is lastig te achterhalen omdat door het wegvallen van de meelheffing het marktvolume niet meer wordt gemeten. “De signalen uit de markt geven echter een duidelijk beeld,” zegt Frank Janssen manager marketing & voorlichting van het NBC. “We hebben als branche een fikse uitdaging en daar gaan we wat aan doen.”
Gezond eten is hip
Een gezonde levensstijl met een verantwoord voedingspatroon is hip! Deze trend speelt al langer en heeft in 2013 een razendsnelle ontwikkeling doorgemaakt. De populariteit van dieetboeken, -artikelen en -blogs wordt aangewakkerd door de (sociale)media. Hierdoor ontstaan wilde verhalen waarin brood zelfs actief afgeraden wordt. Tijd voor nuancering en de broodnodige uitleg is er niet. Met vlotte pen en vaak slechte onderbouwing weten zij en hun volgers in korte tijd meer aanzien te krijgen dan instanties als het Voedingscentrum.
‘Bread Ambassadorship’
De gemiddelde consument lijkt voedingsadviezen eerder aan te nemen van vrienden of familie dan zich te laten voorlichten door een voedingskundige. ‘De tijd en het vertrouwen ontbreken daar simpelweg voor,” aldus Janssen. “Daarom draaien we het om. We gaan niet alleen maar zelf vertellen waarom brood gezond is, we zorgen ervoor dat anderen dat gaan doen!” Het plan ‘Bread Ambassadorship’, waarmee het NBC brood weer als gezond basisvoedingsmiddel wil gaan positioneren is geboren.
Dokters, diëtisten, wetenschappers, journalisten maar vooral consumenten moeten het goede verhaal van brood gaan uitdragen. De boodschap blijft onveranderd; brood is een veelzijdig product dat uitstekend past in een gezond voedingspatroon.
Nieuw communicatieplatform
Het plan van het NBC omvat een nieuw online communicatieplatform. ‘Eén platform met twee gezichten’, verduidelijkt Janssen. ‘Wetenschappelijke en feitelijke informatie over brood voor de food professional versus een interactieve open community die de consument moet verleiden positief te communiceren over brood. De websites Brood.net en broodengezondheid.nl, die een half miljoen bezoekers per jaar begroeten, worden geïntegreerd in het nieuwe platform.
De mogelijkheid voor zowel consumenten als voor professionals om online vragen te stellen aan voedingskundigen wordt weer in het leven geroepen. Daarbij zullen alle vragen en antwoorden worden samengevoegd in grote FAQ database die voor iedereen toegankelijk is. . Bakkers kunnen natuurlijk hun vragen gewoon blijven stellen aan het NBC Kennisloket.
Stimuleren van doelgroepen
“Op verschillende manieren gaan we de doelgroepen ‘activeren’ om de websites vaker te bezoeken.” Janssen vervolgt, “voor de consument zullen we ons richten op gezond en lekker via social media campagnes, nieuwsbrieven en samenwerking met Smulweb, de grootste receptenwebsite in Nederland. Alles wat we online doen is door de bezoeker te delen via social media. Ook de professionals zullen ‘gestimuleerd’ worden om hun informatie over de relatie tussen brood en gezondheid bij ons vandaan te halen.”
Het NBC zal haar uitgebreide netwerk inzetten een groep ‘broodambassadeurs’ om zich heen verzamelen. Er zijn al diverse contacten gelegd met foodprofessionals en bekende personen uit de branche zelf. Hierbij zal een actieve lobby worden onderhouden met media, foodbloggers, diëtistes, etc.
Weten wat er speelt
Het blijft echter niet alleen bij het communiceren van de goede boodschap, Dagelijks wordt straks door het NBC via zoektermen op websites en social media gemonitord wat er allemaal speelt in de broodmarkt. ‘Deze informatie wordt gebruikt om data te actualiseren op het platform’, verklaart Janssen. Als er iets gebeurt op het gebied van brood, zijn wij de eerste die het weten en kunnen we dus actie ondernemen.
Productintegriteit
Brood is gezond en die boodschap willen we graag breed wegzetten. “Brood moet weer gezien worden als een onmisbaar basisvoedingsmiddel in ons dagelijks voedingspatroon”, zegt Janssen. En dat is hard nodig, want door de diverse voedselschandalen is brood behoorlijk in het geding gekomen. Eerlijkheid duurt het langst en zeker voor een puur en natuurlijk product als brood. Speltbrood moet ook echt speltbrood zijn en niet worden vermengd met tarwe. En desembrood echt desembrood. “Een paar jaar geleden lanceerden we al de campagne 100% volkoren, iets vergelijkbaars zou ook goed kunnen voor spelt en desem. Wij werken aan een praktische test om zuiverheid van spelt te bepalen. Daarnaast wordt gedacht aan een convenant binnen de branche waarin wordt vastgelegd wat echt desembrood is.”
Positieve reacties
De nieuwe aanpak van het NBC is voor de gehele broodmarkt en staat los van de diverse verkoopkanalen. Omdat het beïnvloeden van imago nu eenmaal veel tijd kost, beslaat het plan de periode 2014 – 2016. Alle betrokken partijen staan positief tegenover dit initiatief.
Bron: www.bakkerswereld.nl