Week van het Brood

Met de Week van het Brood willen we mensen weer bewust te maken van al het mooie en goede van brood. Het imago van brood is onvoldoende meegegaan met zijn tijd, terwijl het juist heel goed past in een moderne, duurzame en gezonde leefstijl! Daarom laten we samen met bakkers en bakkerijen in Nederland en België al het goede van brood zien én proeven tijdens de Week van het Brood.

Deze campagneweken vonden plaats in week 5 van 2022 en 2023 en in week 4 van 2024. We kiezen ervoor om volkoren steeds in de spotlight te zetten. Dit past bij het jaargetijde: in het begin van het jaar zijn veel mensen bewuster bezig met gezond eten. We richtten de campagne in op een 360 graden media-inzet. Er waren promopakketten voor op de winkelvloer, online middelen zoals video’s en social media berichten, een win-actie en veel publiciteit met online advertentie-campagnes.

Promopakket voor de ambachtelijke bakker

Speciaal voor bakkers stelden we – samen met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij – een pakket samen met middelen voor in de winkel en online. Denk aan:

  • Poster voor in de winkel
  • Online materialen als een banner en advertentie
  • Social media berichten
  • Win-actie die u als bakker zelf kunt invullen.

Digitale toolkit

We ontwikkelden een digitale toolkit waarmee het voor bakkerijmedewerkers mogelijk was om zelf advertenties of online banners te maken. In de toolkit stond o.a. het logo van de Week van het Brood, de slogan van het jaar en aanvullende huisstijlitems.

Brood, goed verhaal

De Week van het Brood werd in 2022 en 2023 ondersteund door de lopende campagne Brood, goed verhaal.

  • Artikelen en inspirerende recepten op Brood.net over volkoren;
  • Social media posts met informatie en inspiratie;
  • Publiciteit en pr, o.a via een postercampagne in bushokjes en op openbare plaatsen.
  • Feestelijke opening van de Week van het Brood met een leuke brood-give-away;
  • In &C, het magazine van Chantal Janzen, een aantal pagina's over brood, trends, en lekkere broodrecepten.

Vanuit gehele bakkerijsector

De Week van het Brood wordt mogelijk gemaakt door de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB), Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB), de Nederlandse Bakkerij Fabrikanten (NEBAFA) en diverse bakkerijfederaties uit België. De coördinatie van de Week van het Brood ligt bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC).