‘Veerkracht’ nieuw begrip voor gezondheid in innovatief onderzoek naar volkoren

Grote studies van de Harvard University in de Verenigde Staten brengen volkorenconsumptie in verband met een lagere sterftekans, onder meer bij hart- en vaatziekten. In Nederland is nu ook onderzoek van start gegaan naar de gezondheidseffecten van volkorentarweproducten zoals brood en ontbijtgranen. De nieuwe ‘Graandioos’ studie gaat uit van ‘veerkracht’ als nieuw begrip van gezondheid. Het Nederlands Bakkerij Centrum neemt deel aan het onderzoek dat wordt uitgevoerd door Wageningen Universiteit en gecoördineerd door TNO.

‘Veerkracht’ gaat uit van effecten op gezondheid in de zogenaamde ‘schok-absorberende functie’ van het lichaam. Makkelijker gezegd; hoe veerkrachtiger het lichaam om kan gaan met dagelijkse invloeden, hoe gezonder het is. Voedingsstoffen in volkorentarwe zoals mineralen, vitamines, voedingsvezels polyfenolen en lipiden ondersteunen bij het optimaal veerkrachtig kunnen functioneren.

Stresstest
De deelnemers aan de ‘Graandioos’ studie gebruiken dagelijks volkorentarwe producten. Zij worden aan het begin en aan het einde blootgesteld aan een zogenoemde ‘stresstest’, een flinke uitdaging voor het spijsverteringsysteem, waarmee een fysiologische schok wordt toegebracht. De stress voor het lichaam die hierdoor ontstaat, is meetbaar in de reactie van diverse bloedwaarden. De snelheid waarmee de bloedwaarden terugkeren naar de basisstand vormt de maat voor de veerkracht van de studiedeelnemers. Bij gezonde deelnemers wordt de basisstand sneller bereikt dan bij deelnemers met gezondheidsproblemen, zoals verhoogd cholesterolgehalte of bloeddruk, of een verstoorde glucosemetabolisme of leverfunctie.

10.000 porties
Alle broodproducten voor de deelnemers worden in meerdere bakdagen bij NBC gedurende de studie gebakken. Vervolgens worden deze broodproducten verpakt tot circa 10.000 dagelijkse porties voor de studiedeelnemers. Alle portieverpakkingen zijn direct ingevroren in een grote -25°C vriezer om de versheid te garanderen, zodat alle deelnemers 16 weken lang kunnen genieten van smaakvolle sneetjes brood en broodjes.

De studie wordt uitgevoerd door een samenwerkingsverband van TNO, Wageningen Universiteit, Universitair Medisch Centrum Groningen, het Nederlandse Bakkerij Centrum, Cereal Partners Worldwide en Goodmills Innovation. Ook het Ministerie van Economische Zaken draagt bij aan dit innovatieve project.

Terug naar nieuws