Het starten van een eigen bakkerij(winkel)

Brood is weer in, de consumptie van brood stijgt, de consument is bereid te betalen voor een eerlijk en gezond product, er is interesse in bijzondere granen: zomaar wat redenen om als beginnend bakker of enthousiaste thuisbakker een eigen bakkerijwinkel te starten of een bestaande bakkerij over te nemen. Bakkers zijn broodnodig; gisteren, vandaag en morgen. Pak die kans en houd de bakkerij daarmee in het straatbeeld!

Het starten van een eigen bakkerij(winkel) of de overname van een bakkerijwinkel klinkt wellicht wat ingewikkeld. Om een start te maken, zetten we een aantal belangrijke punten op een rij.

Bakkerij(winkel) starten – hoe te beginnen?

  1. Vraag eerst bij de gemeente en bij de verhuurder en eventueel verzekering na of het uitoefenen van bedrijfsmatige activiteiten op de betreffende locatie is toegestaan volgens het bestemmingsplan/huurreglement en of er nog bijzondere (milieu)voorschriften zijn waaraan moet worden voldaan.

  2. Registreer u bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit als levensmiddelenbedrijf.

  3. Ook inschrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel is noodzakelijk. De KvK heeft ook veel informatie voor startende ondernemers en speciale voorlichtingsdagen. Lees zeker ook het artikel 'Hoe start je een bakkerij' voor handige tips en adviezen. 

  4. Daarnaast kunt u zich richten tot de Nederlandse Brood- en Banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV). De NBOV (de brancheorganisatie voor de ambachtelijke bakkerij) heeft een bedrijfsadviseur in dienst die u verder kan helpen c.q. begeleiden bij de opstart of aankoop van een ambachtelijk (banket)bakkersbedrijf

Bakkerij overnemen

Naast het starten van een eigen bedrijf is het overnemen van een bakkerij natuurlijk ook mogelijk. Dat kent zo zijn voordelen: uw bedrijf of winkel heeft al naamsbekendheid, een vaste klantenkring en medewerkers. Meer voor- en nadelen vindt u in dit artikel.

Registratie bij NVWA

Zoals genoemd, moet u uw (nieuwe) bakkerij registeren bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Dit is vastgelegd in Europese wetgeving. 

Hygiëne

In de wet is vastgelegd dat elk levensmiddelbedrijf een voedselveiligheidsplan (op basis van HACCP) opstelt of invoert of een goedgekeurde Hygiënecode toepast. De Hygiënecode voor de Brood- en Banketbakkerij is er voor alle brood- en banketbakkerijen, markthandelaren en andere bedrijven die producten produceren of verkopen die in deze Hygiënecode worden beschreven (waaronder ook chocolade en bonbons) en die daarbij werken volgens de in de hygiënecode beschreven processen. In de code staan basisvoorwaarden beschreven waar elk levensmiddelbedrijf aan moet voldoen, zoals de inrichtingseisen, persoonlijke hygiëne, voorkomen van kruisbesmetting en ongediertebestrijding, maar ook over inkoop, koelen, verhitten en opslag en vervoer van producten. Leef de eisen die daar in staan na. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit controleert hierop. In dit artikel 'Eten en drinken verkopen vanuit huis' geeft de NVWA adviezen voor veilig en hygiënisch werken voor thuisbakkers, -koks en -cateraars.

Voor horeca activiteiten zoals een lunchroom kunt u aanvullend de Hygiënecode voor de Horeca raadplegen. Deze kunt u bestellen op de website van Koninklijke Horeca Nederland.  

De Hygiënecode voor de Brood- en banketbakkerij is hier te bestellen. U kunt op het aanmeldingsformulier aangeven dat u ZZP-er bent wanneer dat van toepassing is.

Warenwet

Wanneer u levensmiddelen produceert, bereidt of verkoopt, bent u verplicht u te houden aan de Warenwet. De Warenwet geldt voor alle producten die consumenten gebruiken en geeft algemene regels over volksgezondheid, veiligheid, eerlijke handel en goede voorlichting. De NVWA controleert of de Warenwet wordt nageleefd. Op de website van NBC kunt u veel informatie vinden over de Warenwet.

Allergeneninformatie

Het is belangrijk en zelfs verplicht uw klant proactief te wijzen op informatie over allergenen in uw producten. Het moet voor de klant duidelijk zijn waar de allergeneninformatie van niet-voorverpakte producten te vinden of op te vragen is. Dat doet u bijvoorbeeld door een bordje op de toonbank te plaatsen. Meer over allergenen vindt u hier.

Personele zaken

Een bakkerij runnen lukt vaak niet alleen. Voor ondersteuning kunt u vast of tijdelijk personeel aannemen. U krijgt dan te maken met de Arbowet en de Risico-inventarisatie. KVK biedt een handig stappenplan over het aannemen van personeel.
Iedereen die werkt in een bakkersbedrijf is verplicht deel te nemen aan het Bedrijfspensioenfonds voor het Bakkersbedrijf. Dit geldt voor uw personeel, maar niet voor u als eigenaar.

BTW

Voedingsmiddelen vallen onder het btw-tarief van 9%. Dit moet u doorberekenen aan uw klant.

Opleiding

Om een bakkerij te starten is het hebben van een diploma niet verplicht. Natuurlijk moet u wel goed weten wat u doet en kennis van zaken hebben; productkennis, kennis van ondernemen, van hygiëne en HACCP en weten welke informatie u klanten moet kunnen verstrekken. U bent tenslotte een onderneming, u verkoopt levensmiddelen aan consumenten en daarbij horen een aantal wetten en regels. Ook de consument doet vandaagdedag bewust zijn inkopen en vraagt meer over: waar komt het product vandaan, wat zit er in en hoe gezond is het?  

Bovendien blijft het bakkersvak zich ontwikkelen, wat het belangrijk maakt om kennis en technieken bij te blijven.

Onderstaande opleidings- en trainingsinstanties zijn helemaal thuis in de bakkerij:

  • MBO opleiding tot bakker of patisser, o.a. aan het Rijnijssel
  • Particuliere opleiding, o.a. bij Bakery Institute
  • Training en advies over voedselveiligheid en HACCP, o.a. bij FoodBase
  • Training over leidinggeven op de werkvloer of productfotografie, o.a. bij FoodBase