Heb jij de juiste allergeneninformatie paraat?

Blog

Je bent op de hoogte van de lijst met de veertien meest voorkomende voedselallergenen. Je werkt netjes en schoon om de kans op kruisbesmetting van allergenen te minimaliseren. Je vermeldt de aanwezige allergenen keurig op het etiket van je voorverpakte koekjes, crackers en beschuit. 

En toch… wil het nog weleens misgaan. En dat gebeurt niet alleen in ambachtelijke bakkerijen, maar ook bij grote voedselproducenten die ongetwijfeld veel aandacht besteden aan hun allergenenmanagement. Uiteindelijk blijft het namelijk altijd mensenwerk. Er wordt een verkeerd etiket geplakt of een product krijgt een foutieve verpakking. Kan gebeuren! Maar zo’n fout kan wel grote gevolgen hebben. Allergenen kunnen namelijk een ernstige reactie geven bij mensen met een voedsel­overgevoeligheid – soms zelfs met de dood tot gevolg.

Deel je kennis proactief

Naast glutenbevattende granen komen ook andere allergenen zeer regelmatig in de bakkerij voor. Als (banket)bakker ben je verplicht je klanten proactief te informeren over de allergenen die op basis van je recepturen en gebruikte ingrediënten in je producten voorkomen.

Deze informatie mag je mondeling overbrengen als klanten ernaar vragen, maar je moet je klanten wel duidelijk laten weten dat die mogelijkheid bestaat. Vaak gebeurt dat middels een bordje op de toonbank of een tekst op de menukaart of bestellijst, waarin staat dat allergeneninformatie bij medewerkers is op te vragen. Alle informatie moet daarnaast schriftelijk of elektronisch beschikbaar zijn voor het personeel en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De informatie dient vrij toegankelijk, begrijpelijk en duidelijk leesbaar te zijn.

Informeer je medewerkers

Alweer een heleboel administratieve rompslomp, waar je als bakker eigenlijk niet op zit te wachten. We kunnen het je in Wageningen bijna horen denken. Toch roepen we je op je niet te laten ontmoedigen door dergelijke wettelijke verplichtingen. Verzamel alle allergeneninformatie ook niet alleen omdat de NVWA wellicht een keer langskomt voor controle. Doe het vooral om je medewerkers goed te informeren, zodat zij vragen van klanten zonder aarzeling goed kunnen beantwoorden. Dat creëert vertrouwen bij de consument. Goed voor het imago van onze sector in het algemeen – en voor jouw winkel in het bijzonder. Niets is fijner dan een tevreden en goed geïnformeerde klant, die graag bij je terugkomt en veilig kan proeven van wat jij met zorg en aandacht hebt gebakken.

Linda van Zonsbeek