Wijziging in boetebeleid NVWA

24 Aug 2017

Per 15 februari 2017 heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) een paar belangrijke wijzigingen doorgevoerd in haar controles en maatregelen bij overtredingen. Deze wijzigingen gelden onder andere voor ambachtelijke ondernemers, de horeca, en het retailkanaal. In het nieuwe interventiebeleid staat hoe de NVWA een overtreding op een norm beoordeelt en welke maatregelen zij oplegt.

Aangescherpt boetebeleid

Er zijn twee grote wijzigingen in het interventiebeleid van de NVWA:

  1. Wanneer de NVWA na de 1e keer waarschuwen, constateert dat de situatie hetzelfde is gebleven, deelt zij direct een boete uit.
  2. De NVWA gaat vergelijkbare overtredingen binnen een bedrijf samen nemen, bijvoorbeeld op het gebied van hygiëne. Ter illustratie een voorbeeld: een NVWA inspecteur ziet onhygiënische toestanden in de keuken en geeft de ondernemer daarvoor een waarschuwing en de opdracht om deze situatie te verbeteren. Wanneer de inspecteur bij een herinspectie constateert dat de keuken weliswaar in zijn algemeenheid schoon is, maar dat de gebruikte apparaten smerig zijn, ontvangt de ondernemer direct een boete in plaats van opnieuw een waarschuwing.
Hoe (zwaar) de NVWA bepaalde overtredingen beoordeelt, kunt u nalezen in het interventiebeleid.

NBC Hygiëne advies

Heeft u een boete of waarschuwing gehad van de NVWA? Het NBC helpt u graag met hygiëne-advies! Om de hygiëne op orde te brengen én altijd volledig up-to-date te houden. Heeft u hulp nodig bij het schrijven van een reactie naar de NVWA, dan kunt u het beste contact op nemen met de NBOV.

Afdrukken